Part 2 – La Immediatesa i la Crisi d’Estratègia

 

 El pes de la immediatesa i la manca de visió estratègica

La Unió Europea (UE), tot i haver estat concebuda com un projecte a llarg termini basat en la pau, la cooperació i la prosperitat econòmica, ha esdevingut un organisme que sovint reacciona a curt termini, presoner dels interessos immediats dels estats membres i incapaç d’establir una visió estratègica coherent. Aquesta incapacitat per pensar en gran i a llarg termini és una de les principals debilitats que condicionen la seva eficàcia i el seu paper en l’escenari global.

Decisions polítiques condicionades per la immediatesa i pels interessos dels estats membres

Un dels factors que limita la capacitat de la UE per actuar de manera estratègica és la seva estructura de governança, basada en l’equilibri constant entre els interessos dels 27 estats membres. Aquest model fa que moltes decisions es prenguin a partir de negociacions complexes, on el resultat final sovint és un consens de mínims, fruit de concessions mútues que dilueixen la força de qualsevol acció política ambiciosa.

Cada estat membre defensa les seves prioritats nacionals, cosa que converteix la UE en un escenari de lluites internes per recursos, influència i poder de decisió. Això és especialment evident en qüestions com la política migratòria, la fiscalitat o la defensa, on la manca d’unanimitat paralitza qualsevol intent de reforma estructural. La conseqüència d’aquest model és que la Unió tendeix a gestionar les crisis de manera reactiva i fragmentada, amb respostes tardanes i sovint insuficients.

Aquest enfocament curt-terminista es veu agreujat pel fet que els governs dels estats membres estan condicionats per cicles electorals nacionals. Això fa que moltes decisions es prenguin pensant en l’impacte polític immediat, amb una visió centrada en guanyar les pròximes eleccions, en lloc de considerar el bé comú europeu a llarg termini. Aquesta dinàmica limita la capacitat de la UE per implementar polítiques estructurals que requereixin sacrificis inicials però que serien beneficioses en el futur.

L'absència d'una planificació coherent i la falta de lideratge global

En contrast amb altres potències globals com la Xina o els Estats Units, la UE pateix una manca crònica de lideratge clar. No hi ha una figura o institució amb prou autoritat per definir i imposar una visió estratègica compartida. La Comissió Europea, tot i ser l’òrgan executiu, depèn del suport polític del Consell Europeu i del Parlament, cosa que dificulta l’establiment de prioritats a llarg termini.

Aquesta manca de lideratge es manifesta en la incapacitat de la UE per definir un paper global propi. En àmbits com la política exterior, la defensa o la transició energètica, la UE oscil·la entre la dependència d’aliances tradicionals (com l’OTAN) i intents tímids d’autonomia estratègica que no acaben de consolidar-se. Això fa que Europa es presenti sovint com un actor secundari en els grans escenaris internacionals, incapaç de projectar una influència realment significativa.

La falta de planificació coherent també s’observa en la gestió de polítiques clau com la digitalització, la innovació tecnològica o la lluita contra el canvi climàtic. Tot i la retòrica ambiciosa de programes com el Pacte Verd Europeu, la implementació d’aquestes iniciatives es veu limitada per la falta de coordinació entre estats membres i la competència amb altres prioritats polítiques de curt termini.

Unió en crisi: fragilitat davant desafiaments globals

La fragilitat de la UE davant de crisis globals ha quedat evidenciada en diverses ocasions en les darreres dècades. Tot i que la Unió ha demostrat certa capacitat de resposta en moments crítics, la seva reacció ha estat sovint lenta, descoordinada i ineficaç, posant de manifest les febleses estructurals derivades de la manca d’una governança realment integrada.

Crisi de refugiats, crisi energètica, COVID-19, i la guerra a Ucraïna com a exemples de falta de resposta eficient

La crisi de refugiats del 2015 és un exemple paradigmàtic de la incapacitat de la UE per gestionar un repte humanitari i polític d’aquesta magnitud. Davant l’arribada massiva de refugiats procedents de Síria i altres països en conflicte, la UE va reaccionar amb divisions internes profundes. Mentre alguns països (com Alemanya) van optar per una política d’acollida més oberta, d’altres (com Hongria o Polònia) es van tancar en posicions nacionalistes i restrictives. La manca d’un mecanisme comú de distribució de refugiats va posar en evidència la debilitat del projecte europeu en termes de solidaritat i coherència interna.

La crisi energètica, especialment agreujada per la guerra a Ucraïna, ha mostrat fins a quin punt la UE depèn de fonts d’energia externes, com el gas rus. La falta de previsió i la dependència excessiva d’un sol proveïdor han tingut conseqüències econòmiques devastadores, amb un increment dels costos energètics que ha afectat tant les economies domèstiques com la competitivitat industrial. Tot i els esforços per diversificar les fonts d’energia, la resposta de la UE ha estat reactiva i improvisada, sense un pla estratègic a llarg termini.

La pandèmia de la COVID-19 va ser un altre test de resistència per a la Unió. En els primers mesos de la crisi, la manca de coordinació entre estats membres va ser alarmant. Cada país va adoptar mesures diferents sense una estratègia comuna, i la competència per recursos sanitaris bàsics (com les mascaretes i els respiradors) va posar en dubte el principi de solidaritat europea. Tot i que posteriorment es va aconseguir una certa unificació en la compra de vacunes, la resposta inicial va revelar les limitacions d’una estructura institucional poc preparada per a una crisi sanitària d’aquest abast.

La guerra a Ucraïna ha estat l’últim gran repte que ha evidenciat les fragilitats de la UE. Tot i que s’ha mostrat una unitat inicial en la condemna de la invasió russa i en la imposició de sancions, les divisions internes sobre qüestions com el subministrament d’armes, la política energètica o l’expansió de l’OTAN han ressorgit ràpidament. La UE ha demostrat ser un actor amb poca capacitat d’influència real en el conflicte, depenent en gran mesura de la iniciativa dels Estats Units i de l’OTAN.

Dependència econòmica i estratègica de potències externes

Un dels problemes estructurals més greus de la UE és la seva dependència econòmica i estratègica d’actors externs, especialment els Estats Units i la Xina. Aquesta dependència es manifesta en diversos àmbits:

  1. Defensa: La seguretat europea depèn en gran mesura de l’OTAN, una aliança liderada pels Estats Units. Això limita l’autonomia estratègica de la UE i condiciona la seva capacitat per actuar de manera independent en afers globals.
  2. Tecnologia: La UE està a la rereguarda en sectors clau com la intel·ligència artificial, la computació quàntica o la producció de microxips, depenent de proveïdors externs per a infraestructures crítiques.
  3. Energia: Tot i els esforços per diversificar les fonts d’energia, la UE segueix depenent de manera significativa de les importacions de gas i petroli, així com de materials estratègics per a la transició energètica.
  4. Economia: La globalització ha fet que la UE depengui de cadenes de subministrament internacionals per a la producció de béns essencials, cosa que la fa vulnerable a crisis globals com la pandèmia o els conflictes geopolítics.

 En el proper article de la sèrie ‘La UE: un gegant amb peus de fang’, aprofundirem en les conseqüències d’aquesta falta d’autonomia estratègica, analitzant com la UE ha esdevingut un actor secundari en l’escenari global i com podria recuperar un lideratge efectiu en un món cada vegada més multipolar.